Laddar…
SEO NAME
Visuell identitet till

Rockmotion Film

Tillsammans med min klasskompis Alexandra Carlsson utformade vi Rockmotion Films visuella identitet som vårt examensarbete vid Högskolan Dalarna. Genom research, skisser, tester och förfiningar fick vi fram en visuell identitet som matchar de värdeord uppdraget grundade sig på; personligt, ungdomligt och professionellt.

Rockmotion Film är ett filmbolag som funnit sedan 2014 i Borlänge. Rockmotion kontaktade mig då de önskade en grafisk profil som kan göra deras kommunikation sammanhängande. Delar av företaget upplevde den externa kommunikationen som osammanhängande därför att en komplett och tydlig grafisk profil saknades. Flera källor pekar på vikten av en konsekvent visuell identitet för att upplevas som seriösa, vilket gjorde detta uppdrag som en rolig och viktig utmaning att lösa då Rockmotion saknade en grafisk profil och hemsida.

Uppdraget började med en djupgående intervju med Rockmotion för att samla in deras synpunkter, vad de önskade av den nya identiteten, men även bakgrundsfrågor som hur företaget grundades, hur de tagit sig till där de är i dag och var de vill ta sig i framtiden. Med detta i bagaget började vi analysera, fundera och sedan skissa på symbolprototyper. Förslag på typsnitt och färger arbetades fram som sedan testades på en utvald målgrupp för att få deras feedback.

Efter testerna utvärderades resultaten, prototyperna finslipades och sattes sedan samman till en grafisk profil vilket sedan användes för att skapa övriga delar i den visuella identiteten.

SEO NAME

Ett femtiotal symboler skissades fram ur ledorden samt Rockmotions verksamhet. Här är några av de skisserna.