Laddar…
SEO NAME
Hälsochoklad

Önabybornas

Bakgrund

Det här var ursprungligen en skoluppgift i Reklamprojekt 1 som jag på fritiden arbetat om och förbättrat. Uppgiften gick ut på att skapa en varumärkesidentitet och förpackningsdesign för medicinsk choklad. Att marknadsföra chokladen som medicinsk är däremot inte lagligt om den inte är registrerad hos Läkemedelsverket. Produkten behövde därför ett annat namn och varumärke som skapas med utgångspunkten hälsa.

Uppgift

Skapa ett varumärke genom storytelling baserat på en historia som har anknytning till din hembygd eller uppväxt. Historien kan vara sann, påhittad eller en kombination av fiktion och verklighet. Chokladen ska säljas till privatpersoner med intresse för en hälsosam livsstil och ska säljas i fysiska butiker.

Förgrundsarbete

Arbetet började med research om kakao och chokladtillverkning. Därefter läste jag på om min hembygd Önas historia genom besök på Dalaarkivet, där det var en person som jag fastnade lite extra för, Tupp-Majt. Kanske var det namnet, eller hennes historia som jag fastnade för, men det var henne jag bestämde mig för att bygga upp det ursprungliga varumärket kring.

När jag bestämde mig göra om förpackningen gick jag igenom mitt researchmaterial en gång till och hittade så många fler intressanta personer från bygden som jag ville få fram. Det nya omarbetade varumärket fokuserar således på Öna och dess invånare. Eftersom varumärket skulle byggas på storytelling fick därför varje person komma fram i sin egna berättelse som knyter an till chokladen. De nya berättelserna lät jag inkludera på framsidan av förpackningarna.

Den gamla chokladförpackningen och varumärket Tuppmajas – efter ett tag kände jag att förpackningsdesignen var rätt platt, även om den hade exklusiva effekter som foliering och lackering. Jag ville därför skapa ett nytt som koncept som får in varumärkets historia och en bättre design.

Från idé till färdig produkt

 

 

För de nya förpackningarna ville jag att det gamla och historiska skulle framhävas mer samtidigt som gammalt möter nytt. En del av inspirationen till förpackningen hittade jag i gamla förpackningar och hur råvaror paketerades förr i tiden med papper. För att få in en ny och modern känsla valde jag att använda starka färger och en sanserif med fast teckenbredd. En moodboard skapades för att få en känsla för hur designen skulle se ut.

 

 

 

Redan från början hade jag en rätt så klar idé över hur förpackningsdesignen skulle se ut, vilket jag överlag brukar få vid de flesta av mina arbeten. Men tack vare moodboarden blev det enklare att visualisera designen vilket jag översatte till en enkel skiss. Det jag ville ha med på framsidan var logotyp, symbol eller stämpel, vilken typ av kakaoböna som använts, smak samt vem som gjort chokladen.

Logotyp för varumärket – från skiss till färdig logotyp. Varumärket hette ursprungligen Tuppmajas men ändrades om till Önabybornas för att inkludera fler personer. Tuppen behölls som symbol då den symboliserar det gamla bondesamhället.

Flera olika varianter av papper testades tillsammans med etiketter för att se hur helheten upplevdes. Bland annat testades brunt och grått kraftpapper. Då den gamla förpackningen innehöll ett illustrerat kakaomönster som jag designat testade jag att använda det, här med guldfoliering, lack och vanligt tryck. Det slutade med brunt kraftpapper utan något tryck på dels för att lägga fokus på etiketterna men även för att göra det mer autentiskt.

De färdiga etiketterna för fram- och baksidan och chokladförpackningen.

SEO NAME

Resultatet blev enligt mig en mer genuin förpackningsdesign som bättre förmedlar historien bakom varje person och som bättre passar in i sitt segment och dess försäljningsställen – lokala saluhallar och delikatessbutiker.